• DELTACO e-Charge, cable Mode 2, Schuko – type 1, 10-16A, 5M

    DELTACO e-Charge laddkabel, Schuko till typ 1, 1 fas, 3,6KW, 5m, svart


    DELTACO e-Charge EV-1125 laddkabel passar alla fordon med en Typ1 uttag för den som vill ladda via ett vanligt vägguttag av typen Schuko sk mode 2 laddning. Laddeffekt upp till 3.6KW. Reglerbar laddström mellan 10A eller 16A. Silverpläterade anslutningar borgar för god kontakt och lång livslängd. Längd 6M. Typ1 kontakten är utrustad med dammskydd för att skydda mot damm, smuts och fukt vid förvaring. Kabelns kontrollbox har en inbyggd jordfelsbrytare typ A.
    Kabeln är tillverkad av ett TPE material som ger god beständighet mot olja, nötning samt UV ljus. Kabeln är även flexibel i kyla.
    Bilar med Typ1 uttag är tex. Mitsubishi Outlander.


    Laddningen av bilen övervakas genom en tvåvägskommunikation mellan bilen och kontrollboxen. När kabeln kopplas in i bilen genomförs ett självtest som ser till att kabeln är korrekt ansluten och att bilen är redo att ta emot ström, innan laddningen påbörjas och kontrollboxen spänningsätter kabeln.
    Skyddsklassad enligt IP 66. Kabelns kontrollbox har en inbyggd jordfelsbrytare. Vid jordfel stängs strömmen av.


    • Förlängningskablar får ej användas.
    • Kabeln får inte repareras eller skarvas då detta kan påverka dess säkerhet och funktion.
    • Certifiering: TUV 2 PfG 1908
    • Kabel: EV07EE-H, 3G2,5mm²+1x05mm² + EV07EE-H, 3G2,5mm²
    • Klassning: IP66
    • Vikt: 2,05KG
    • Arbetstemperatur: -25°C – +55°C
    • 3 års garanti


    Elsäkerhetsverket i Sverige, DSB i Norge, Tukes i Finland och Sikkerhedsstyrelsen i Danmark, avråder alla från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag. OBS vissa lokala avvikelser förekommer.
    Men generellt rekomenderas detta:
    • Gamla eller felaktiga kopplingar och kabelförgreningar i
    fastigheten kan orsaka varmgång vid hög belastning, vilket i
    sin tur kan leda till brand. Låt därför ett elinstallationsföretag
    kontrollera elinstallationen.
    • Vanliga vägg- och motorvärmaruttag (Schuko) är inte
    gjorda för elbilsladdning och klarar inte återkommande hög
    belastning under lång tid – begränsa därför alltid laddningen
    till 8-10A och häng upp kontrollboxen i en krok.
    • Förlängningssladd ska inte användas då det fnns risk att
    säkringen inte skyddar på rätt sätt. Hamnar dessutom
    kontrollbox eller förlängningssladd på marken kan dessa
    lätt skadas. Använd ingen utrustning mellan uttaget och
    laddkabeln.


    ARTNR EV-1125


  • Apple Lisa lanserades 1983 och var en av de mest ambitiösa persondatorer som dittills byggts. Med grafiskt användargränssnitt, mus, dokumentbaserat arbetssätt och avancerad programvara pekade den tydligt mot framtiden – men till ett pris och med en teknisk komplexitet som marknaden ännu inte var redo för. Lisa blev ett kommersiellt misslyckande, men lade samtidigt grunden […]
  • I gränslandet mellan flaggskepp och folkmodell visar Samsung Galaxy S25 FE hur snabbt avancerad mobilteknik blivit vardag. Med ljusstark AMOLED-skärm, kraftfullt tiokärnigt systemchip, lång uppdateringsgaranti och tydligt fokus på hållbarhet suddar modellen ut skillnaden mellan premium och prisvärd – och ger en tydlig fingervisning om vart smartphonemarknaden är på väg. Samsung Galaxy S25 FE – […]
  • Commodore SX-64 lanserades 1983 som en portabel version av den populära hemdatorn Commodore 64. Med inbyggd färgskärm och diskettstation var den världens första bärbara färgdator och ett tidigt försök att göra persondatorn flyttbar. Trots teknisk innovationshöjd fick modellen begränsad kommersiell framgång, men har i efterhand fått en framträdande plats i datorhistorien. I början av 1980-talet […]
  • VTech Laser 200 och Laser 210 var billiga 8-bitarsdatorer från början av 1980-talet, byggda för nybörjare och första mötet med programmering. Trots enkla specifikationer spreds de över stora delar av världen under en mängd olika namn och blev i vissa länder, särskilt Australien, en viktig inkörsport till hemdatorer, spel och BASIC-programmering. Deras historia visar hur […]
  • Atari 2600 är mer än en gammal spelkonsol – den är en tidsmaskin till ögonblicket då tv:n i vardagsrummet förvandlades till en spelmaskin. Med utbytbara spelkassetter, en billig mikroprocessor och smarta ingenjörslösningar skapade den både den första stora tv-spelsboomen och lade grunden för hur konsoler fungerar än i dag. Här får du följa berättelsen om […]
  • När hemdatorspelen tog klivet från pixlig underhållning till visuell konst stod Barbarian (1987) i främsta ledet. Med Roger Deans ikoniska fantasyomslag, tekniskt imponerande grafik och en ovanlig styrmodell blev spelet från Psygnosis ett tydligt exempel på hur 1980-talets plattformsspel kunde vara lika mycket stämning och estetik som ren spelmekanik. När det brittiska spelbolaget Psygnosis släppte […]
  • I en vardag dominerad av stora pekskärmar, appar och ständiga uppdateringar går en annan teknikutveckling nästan obemärkt förbi. Moderna knapptelefoner som Nokia 110 visar att det fortfarande finns ett tydligt behov av enkla, strömsnåla och pålitliga mobiler – anpassade för dagens 4G-nät men befriade från smartphonens distraktioner. Knappmobilens oväntade comeback – därför lever Nokia 110 […]
  • I mitten av 1960-talet började datorer för första gången svara direkt på vad människor skrev. Det skedde inte på skärmar, utan på papper – med ljudet av en elektrisk skrivmaskin i bakgrunden. IBM 2741 var en av de viktigaste länkarna mellan människa och stordator och gjorde interaktiv datoranvändning möjlig långt innan bildskärmsterminaler blev vardag. IBM […]
  • IBM Selectric var mer än en skrivmaskin – den var ett tekniskt språng som förändrade hur människor skrev, arbetade och tänkte kring text. När den lanserades i början av 1960-talet ersatte den årtionden av traditionell mekanik med en djärv idé: en enda roterande skrivkula som valde tecken genom mekanisk logik. Resultatet blev snabbare skrivning, jämnare […]
  • Under en tid då datorer fortfarande pep, blinkade och krävde tekniskt tålamod för att över huvud taget starta, förändrade ett textbaserat program hur människor skrev. WordStar var mer än bara en tidig ordbehandlare – det var ett verktyg som gjorde datorn till en seriös skrivmaskin, gav makt åt författare, journalister och småföretagare, och lade grunden […]

DELTACO e-Charge, cable Mode 2, Schuko – type 1, 10-16A, 5M

DELTACO e-Charge laddkabel, Schuko till typ 1, 1 fas, 3,6KW, 5m, svart


DELTACO e-Charge EV-1125 laddkabel passar alla fordon med en Typ1 uttag för den som vill ladda via ett vanligt vägguttag av typen Schuko sk mode 2 laddning. Laddeffekt upp till 3.6KW. Reglerbar laddström mellan 10A eller 16A. Silverpläterade anslutningar borgar för god kontakt och lång livslängd. Längd 6M. Typ1 kontakten är utrustad med dammskydd för att skydda mot damm, smuts och fukt vid förvaring. Kabelns kontrollbox har en inbyggd jordfelsbrytare typ A.
Kabeln är tillverkad av ett TPE material som ger god beständighet mot olja, nötning samt UV ljus. Kabeln är även flexibel i kyla.
Bilar med Typ1 uttag är tex. Mitsubishi Outlander.


Laddningen av bilen övervakas genom en tvåvägskommunikation mellan bilen och kontrollboxen. När kabeln kopplas in i bilen genomförs ett självtest som ser till att kabeln är korrekt ansluten och att bilen är redo att ta emot ström, innan laddningen påbörjas och kontrollboxen spänningsätter kabeln.
Skyddsklassad enligt IP 66. Kabelns kontrollbox har en inbyggd jordfelsbrytare. Vid jordfel stängs strömmen av.


• Förlängningskablar får ej användas.
• Kabeln får inte repareras eller skarvas då detta kan påverka dess säkerhet och funktion.
• Certifiering: TUV 2 PfG 1908
• Kabel: EV07EE-H, 3G2,5mm²+1x05mm² + EV07EE-H, 3G2,5mm²
• Klassning: IP66
• Vikt: 2,05KG
• Arbetstemperatur: -25°C – +55°C
• 3 års garanti


Elsäkerhetsverket i Sverige, DSB i Norge, Tukes i Finland och Sikkerhedsstyrelsen i Danmark, avråder alla från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag. OBS vissa lokala avvikelser förekommer.
Men generellt rekomenderas detta:
• Gamla eller felaktiga kopplingar och kabelförgreningar i
fastigheten kan orsaka varmgång vid hög belastning, vilket i
sin tur kan leda till brand. Låt därför ett elinstallationsföretag
kontrollera elinstallationen.
• Vanliga vägg- och motorvärmaruttag (Schuko) är inte
gjorda för elbilsladdning och klarar inte återkommande hög
belastning under lång tid – begränsa därför alltid laddningen
till 8-10A och häng upp kontrollboxen i en krok.
• Förlängningssladd ska inte användas då det fnns risk att
säkringen inte skyddar på rätt sätt. Hamnar dessutom
kontrollbox eller förlängningssladd på marken kan dessa
lätt skadas. Använd ingen utrustning mellan uttaget och
laddkabeln.


ARTNR EV-1125

(Kit 2.0 3.0 5mm 16GB Adapter ATEN Battery Black cable Cat6 D-Link DDR4 Delock DELTACO DIMM för för Galaxy HDMI iPad iPhone Jupio kabel KAPSOLO Kingston LSZH med Mini och patchkabel Peerless-AV Privacy Pro Samsung SATA Screen Svart Switch till Typ USB Vit white with


Datum