• DELTACO e-Charge, cable Mode 2, Schuko – type 2, 10-16A, 5M

    DELTACO e-Charge laddkabel, Schuko till typ 2, 1 fas, 3,6KW, 5m, svart


    DELTACO e-Charge EV-1225 laddkabel passar alla fordon med en Typ2 uttag för den som vill ladda via ett vanligt vägguttag av typen Schuko sk mode 2 laddning. Laddeffekt upp till 3.6KW. Reglerbar laddström mellan 10A eller 16A. Silverpläterade anslutningar borgar för god kontakt och lång livslängd. Längd 6M. Typ2 kontakten är utrustad med dammskydd för att skydda mot damm, smuts och fukt vid förvaring. Kabelns kontrollbox har en inbyggd jordfelsbrytare typ A.


    Kabeln är tillverkad av ett TPE material som ger god beständighet mot olja, nötning samt UV ljus. Kabeln är även flexibel i kyla.
    Typ2 uttag är idag EU standard, bilar ifrån tillverkarna  tex. AUDI, BMW, Hyundai, KIA, Mercedes, Porsche, Seat, Skoda, Tesla, Volkswagen, Volvo använder alla Typ2 uttag.


    Laddningen av bilen övervakas genom en tvåvägskommunikation mellan bilen och kontrollboxen. När kabeln kopplas in i bilen genomförs ett självtest som ser till att kabeln är korrekt ansluten och att bilen är redo att ta emot ström, innan laddningen påbörjas och kontrollboxen spänningsätter kabeln låses kontakten i bilen mekanisk fast.


    Skyddsklassad enligt IP 66. Kabelns kontrollbox har en inbyggd jordfelsbrytare. Vid jordfel stängs strömmen av. Efter laddningen, lås upp bilen så det mekaniska låset öppnar och ta loss laddkabelns kontakt.


    Förlängningskablar får ej användas. Kabeln får inte repareras eller skarvas då detta kan påverka dess säkerhet och funktion.


    • Certifiering: TUV 2 PfG 1908
    • Kabel: EV07EE-H, 3G2,5mm²+1x05mm² + EV07EE-H, 3G2,5mm²
    • Klassning: IP66
    • Vikt: 2,15KG
    • Arbetstemperatur: -25°C – +55°C
    • 3 års garanti


    Elsäkerhetsverket i Sverige, DSB i Norge, Tukes i Finland och Sikkerhedsstyrelsen i Danmark, avråder alla från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag. OBS vissa lokala avvikelser förekommer.
    Men generellt rekomenderas detta:
    • Gamla eller felaktiga kopplingar och kabelförgreningar i
    fastigheten kan orsaka varmgång vid hög belastning, vilket i
    sin tur kan leda till brand. Låt därför ett elinstallationsföretag
    kontrollera elinstallationen.
    • Vanliga vägg- och motorvärmaruttag (Schuko) är inte
    gjorda för elbilsladdning och klarar inte återkommande hög
    belastning under lång tid – begränsa därför alltid laddningen
    till 8-10A och häng upp kontrollboxen i en kr


    ARTNR EV-1225


  • I mitten av 1990-talet stod den mobila datorvärlden på tröskeln till något nytt. Mobiltelefoner blev allt vanligare, bärbara datorer krympte i storlek och idén om att kunna arbeta digitalt var som helst började ta form. Det var i denna brytningstid som Ericsson lanserade MC12 Mobile Companion – en fickdator som förenade handdatorns produktivitet med mobiltelefonins […]
  • I början av 1980-talet, när datorer fortfarande var stationära och strömkrävande, lanserade Sharp en maskin som utmanade hela bilden av vad en dator kunde vara. Sharp PC-1500 var en fullt programmerbar fickdator med 8-bitars processor, riktigt tangentbord och möjlighet till utbyggnad – ett portabelt arbetsverktyg som visade att mobil datorkraft fanns långt innan den bärbara […]
  • I en tid då datorer fyllde skrivbord och vägde flera kilo lyckades Sharp stoppa en fullt programmerbar dator i fickformat. Sharp Pocket Computer PC-1246, lanserad 1984, är ett fascinerande exempel på hur långt miniatyrisering och lågströmsdesign hade kommit redan under hemdatorns barndom – och hur mycket som faktiskt gick att åstadkomma med bara några kilobyte […]
  • I början av 1980-talet, när hemdatorer började flytta in i vardagsrummen, lanserade japanska Sord en liten men ambitiös dator som ville förena spel och programmering. Sord M5 var tekniskt avancerad för sin tid och fick stöd av stora spelutvecklare – men hamnade snabbt i skuggan av billigare och mer standardiserade konkurrenter. När hemdatorrevolutionen tog fart […]
  • I mitten av 1980-talet bestämde sig Sverige för att bygga sin egen framtid i kisel. Resultatet blev Compis – en statligt framtagen skoldator som på pappret var avancerad, men som i praktiken isolerade en hel generation elever från den datorvärld som redan fanns utanför klassrummet. I mitten av 1980-talet tog Sverige ett i dag närmast […]
  • I dag tar vi Linux i fickformat för givet – i telefoner, routrar och uppkopplade prylar av alla slag. Men redan år 2001 fanns en liten, svartvit handdator som visade att ett fullvärdigt Linuxsystem kunde rymmas i handflatan. Agenda VR3 blev aldrig någon storsäljare, men den skrev in sig i datorhistorien som den första kommersiella […]
  • Apple Lisa lanserades 1983 och var en av de mest ambitiösa persondatorer som dittills byggts. Med grafiskt användargränssnitt, mus, dokumentbaserat arbetssätt och avancerad programvara pekade den tydligt mot framtiden – men till ett pris och med en teknisk komplexitet som marknaden ännu inte var redo för. Lisa blev ett kommersiellt misslyckande, men lade samtidigt grunden […]
  • I gränslandet mellan flaggskepp och folkmodell visar Samsung Galaxy S25 FE hur snabbt avancerad mobilteknik blivit vardag. Med ljusstark AMOLED-skärm, kraftfullt tiokärnigt systemchip, lång uppdateringsgaranti och tydligt fokus på hållbarhet suddar modellen ut skillnaden mellan premium och prisvärd – och ger en tydlig fingervisning om vart smartphonemarknaden är på väg. Samsung Galaxy S25 FE – […]
  • Commodore SX-64 lanserades 1983 som en portabel version av den populära hemdatorn Commodore 64. Med inbyggd färgskärm och diskettstation var den världens första bärbara färgdator och ett tidigt försök att göra persondatorn flyttbar. Trots teknisk innovationshöjd fick modellen begränsad kommersiell framgång, men har i efterhand fått en framträdande plats i datorhistorien. I början av 1980-talet […]
  • VTech Laser 200 och Laser 210 var billiga 8-bitarsdatorer från början av 1980-talet, byggda för nybörjare och första mötet med programmering. Trots enkla specifikationer spreds de över stora delar av världen under en mängd olika namn och blev i vissa länder, särskilt Australien, en viktig inkörsport till hemdatorer, spel och BASIC-programmering. Deras historia visar hur […]

DELTACO e-Charge, cable Mode 2, Schuko – type 2, 10-16A, 5M

DELTACO e-Charge laddkabel, Schuko till typ 2, 1 fas, 3,6KW, 5m, svart


DELTACO e-Charge EV-1225 laddkabel passar alla fordon med en Typ2 uttag för den som vill ladda via ett vanligt vägguttag av typen Schuko sk mode 2 laddning. Laddeffekt upp till 3.6KW. Reglerbar laddström mellan 10A eller 16A. Silverpläterade anslutningar borgar för god kontakt och lång livslängd. Längd 6M. Typ2 kontakten är utrustad med dammskydd för att skydda mot damm, smuts och fukt vid förvaring. Kabelns kontrollbox har en inbyggd jordfelsbrytare typ A.


Kabeln är tillverkad av ett TPE material som ger god beständighet mot olja, nötning samt UV ljus. Kabeln är även flexibel i kyla.
Typ2 uttag är idag EU standard, bilar ifrån tillverkarna  tex. AUDI, BMW, Hyundai, KIA, Mercedes, Porsche, Seat, Skoda, Tesla, Volkswagen, Volvo använder alla Typ2 uttag.


Laddningen av bilen övervakas genom en tvåvägskommunikation mellan bilen och kontrollboxen. När kabeln kopplas in i bilen genomförs ett självtest som ser till att kabeln är korrekt ansluten och att bilen är redo att ta emot ström, innan laddningen påbörjas och kontrollboxen spänningsätter kabeln låses kontakten i bilen mekanisk fast.


Skyddsklassad enligt IP 66. Kabelns kontrollbox har en inbyggd jordfelsbrytare. Vid jordfel stängs strömmen av. Efter laddningen, lås upp bilen så det mekaniska låset öppnar och ta loss laddkabelns kontakt.


Förlängningskablar får ej användas. Kabeln får inte repareras eller skarvas då detta kan påverka dess säkerhet och funktion.


• Certifiering: TUV 2 PfG 1908
• Kabel: EV07EE-H, 3G2,5mm²+1x05mm² + EV07EE-H, 3G2,5mm²
• Klassning: IP66
• Vikt: 2,15KG
• Arbetstemperatur: -25°C – +55°C
• 3 års garanti


Elsäkerhetsverket i Sverige, DSB i Norge, Tukes i Finland och Sikkerhedsstyrelsen i Danmark, avråder alla från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag. OBS vissa lokala avvikelser förekommer.
Men generellt rekomenderas detta:
• Gamla eller felaktiga kopplingar och kabelförgreningar i
fastigheten kan orsaka varmgång vid hög belastning, vilket i
sin tur kan leda till brand. Låt därför ett elinstallationsföretag
kontrollera elinstallationen.
• Vanliga vägg- och motorvärmaruttag (Schuko) är inte
gjorda för elbilsladdning och klarar inte återkommande hög
belastning under lång tid – begränsa därför alltid laddningen
till 8-10A och häng upp kontrollboxen i en kr


ARTNR EV-1225

(Kit 2.0 3.0 5mm 16GB Adapter ATEN Battery Black cable Cat6 D-Link DDR4 Delock DELTACO DIMM för för Galaxy HDMI iPad iPhone Jupio kabel KAPSOLO Kingston LSZH med Mini och patchkabel Peerless-AV Privacy Pro Samsung SATA Screen Svart Switch till Typ USB Vit white with


Datum